WWW.sukasukihatisaye.blogspot.com

15.11.12

koleksi ayat maut seorang lelaki

(1)
Okeylah wak, kita sembang lain kali yek
Maknanya: memang kami bz pon.takde nk kias ape-ape.

(2) 
 
Tidak pe, saya tak kisah.
Maknanya: Memang kami tak kesah pon sebenarnye.takde nk perli or sinis-sinis.

(3)
  
Kita kawan saja lah ekk..saya memang suka kat awak tapi saya suka sebagai kawan je.
Maknanya: Sebab lame sgt bkawan.dah tbiase.so,x leh nk develope feeling more than a friend.takde sbb laen.mase nak dulu,korg yg jual mahal sape suruh kan.sori la ea.

(4)
eh….u call ekk?sori. Tertidur tadi.
Maknanya: Ya,memang kami tdo pon.

(5)
  
Lain kali je la kita keluar, i bz la sekarang ni…nanti i free i call u, kay?
Maknanya: Kami ada banyak kerja yang tertangguh. Tolong la faham juga jangan fikir -ve sangat. Apa pun yg kami buat, untuk masa depan juga.

(6)
Saya sebenarnya tak la memilih sangat.
Maknanya: Memang kami tidak memilih pun. Kami pilih perempuan yg sedap mata kami memandang je. Tidak semestinya kena lawa.

(7)
Saya tak kisah penampilan u macamana pun.
Maknanya: Jangan la mekap sangat doe. Penat kami menunggu.

(8)
Lain kali kita keluar lagi ekk? i kena balik cepat la…ada hal..
Maknanya: Memang lepas ni aku nak lagi keluar dengan kau.

(9)
 
Saya suka perempuan yg macam ni…macam tu..bla…bla. ..bla..
Maknanya: Saya tipu je. Saya tak kesah pon. Lelaki tak detail nk pilih apa-apa pon. Saja nak bagi awak merajuk sebab awak nampak comel masa merajuk. hihihih

(10)
 
Awak kerja kat mana? as what?
Maknanya: Mintak-mintak la kerja biasa-biasa sahaja. Kalau kerja besar taste pun besar juga, hantaran pun mestilah besar juga. Nak jaga standard lah tu..

jaga2 ye wahai wanita! hehe..

thank you for reading this entry !

koleksi ayat maut seorang wanita


(1) Ok. Fine!
Wanita selalu menyebut perkataan ini jika merasa diri mereka betul dan ingin mengakhiri pertengkaran. Lelaki perlu diam. Tak perlu bersuara jika ingin meredakan keadaan.

(2) Bagi saya 5 minit

Hah! Ini memang selalu berlaku. Lebih-lebih lagi kalau nak bersiap keluar pergi jalan-jalan. Amboiiiiiiii. Bukan main lagi nak melaram dan mekap. 5 minit yang mereka cakap sebenarnyer bermaksud 5 jam. Dalam 5 minit yang mereka cakap, lelaki sempat pegi lepak kedai mamak layan bola, balik rumah balik.


(3) Tak ada apa-apa

Ayat ini menunjukkan wanita sedang cuba untuk bertenang dan cuba menyembunyikan sesuatu. Mereka menyimpan perasaan marah dalam hati sebab tak nak memulakan pertengkaran. Biasanya pertengkaran seperti ini berakhir dengan aman.


(4) Pergilah buat! Tadi kata nak sangat!

Ini adalah cabaran bukan kebenaran. Wanita sebenarnyer tidak memberi kebenaran tetapi hanya ingin menduga lelaki. Jadi, jangan buat.

(5) Keluhan kuat

Ini sebenarnya adalah satu ayat. Wanita akan bertindak sebegini jika mereka merasakan tiada guna menghabiskan masa untuk bertengkar berkenaan perkara yang tidak patut dan tiada penting baginya.


(6) Tak apa lah

Jika wanita berkata demikian, bermaksud mereka berfikir dalam-dalam tentang bagaimana dan bila anda menerima akibat kesilapan anda


(7) Terima kasih

Wanita berterima kasih kepada anda dan jangan persoalkannya. Jawab saja “sama-sama”. Tetapi jika wanita berkata “terima kasih banyak-banyak ye!”, itu bermakna wanita bukan berterima kasih tetapi menyindir lelaki. Jadi, jangan jawab “sama-sama”… hehehehe


(8) Apa-apa aja lah! (atau dalam bahasa inggeris, whatever!)

Ini adalah cara paling sopan bagi wanita untuk mengatakan F**K You!. Jadi awas ..jangan dapat ayat ini wahai lelaki.


(9) Jangan risau, saya dah tau macam mana nak buat

Wanita berkata demikian selepas mereka berkali-kali menyuruh lelaki berbuat sesuatu perkara tetapi akhirnya mereka yang buat sendiri.

Itulah serba sedikit ayat-ayat maut yang sering diucapkan oleh wanita dalam situasi dan keadaan yang tegang. Apa kata wanita? betul atau tidak .. hanya mereka yang boleh memastikannya …

thank you for reading this entry !

13.11.12

we are family


Assalamualaikum sayang ;)

kalau dulu masa form six, saya cerita tentang kawan2 saya. sekarang, saya di kolej poly-tech MARA nak cerita juga tentang kawan2 baru saya :)

mase awal2 masuk kptm, saya ditempatkan di kelas section 2. kawan dengan budak2 umur 18. ade rase macam kakak pulak kan. haha. diorang pon panggil saya KAKAK! saje je kan. baru je nak rase muda sikit. hihi..

haa.. ni la budak2 tu. hingaq kalau berjumpa ;)

so sad, selepas beberapa minggu, saya terpaksa ditukarkan ke section 4 disebabkan ade intake baru. everage satu kelas 25 orang sahaja. so, saye terpaksa ditendang keluar dari section 2. (tolong la buat muka monyok ). nakdiceritakan, entah mana silap saya, hubungan kami jadi renggang. silap saya, atau silap mereka. tu saya xtaulah kan. budak2. belum matang lagi. positive gila saya ni kan -.-

its okay lah kan. dapat jugak saya kawan baru. ye dak? (angguk2). introduce olls my new best3 friend ever~!

me, aya, fatihah and eyra ;) orang utaqha :D

ni geng2 keriau. sekali jumpa, memang kptm tu kami yang punya lah kan. haha! kami family sampai bila2 ;)

even ada geng2 macam ni, saya berkawan dengan semua orang. orang baik dengan saya, saya baik dengan sesiapa sahaja. respect tu paling penting. kalau sebab hal remeh, baik abaikan je la ye. susah2 je fikir banyak 2. satu je pantang saya, tlong buat muka yang manis bila depan saya, kalau jumpa saya semata2 nak tunjuk muka t***, baik jangan tunjuk muka kan. saya pon xdela dosa menyumpah2. ;)

thanks for reading this entry !




13.7.12

MERAH tapi PUTIH



hello hello! kalau nak cerita pasal haiwan kesayangan boleh x? ofcos la bolehh. memang terbaikla aku tanya aku yang jawab. hihi.


this is my cat. MERAH <3

awat merah pulak ek? bukan warna kucing ni putih ke. ahha~ disebabkan matanya berwarna merah, aku pon bagila namanya MERAH. malasla nak bagi nama pelik2 sangat. nak kerah2 otak fikir nama kebaboom. hehe.

konon comel la tu..

see.. tengok gaya pon tau kucing ni sangat mengada ngada. selalu sangat tidur macam orang. means, gaya tidur macam orang yang terlentang tu. berbeza btol dengan kucing lain. ada genetik manusia ke kucing ni? oh no~

dan lagi~ buat2 comel. pantang nampak camera -.-


yang ni lagi terbaik. yang kecik tu adik MERAH, bernama KOKO. see, dia pulak yang over tidur macam tu. kah kah!


ni video mengada ngada. tolong lihat dengan penuh perasaan. ^^


yang video time kcik2 dulu. adik beradik dia yang lain semua dah mati. tinggalla sekor yang mengada ngada tuu. kalau tengok, yang paling ganas tu la MERAH ;)


thank you for reading this entry! :)



10.7.12

WORDLESS tuesday *1



hahah! cara nak hilangkan stress dari assignment yang menimbun :D




1.7.12

hidup baru!



bermula 26 Jun 2012, aku dah mulakan hidup baru. lebih berdikari, berdiri diatas kaki sendiri, mencabar diri lakukan apa yang aku tak mampu sebelum ni.

kenapa pulak aku cakap macam ni kan?

actually, aku dah berjaya sambung belajar di Kolej Poly-Tech Mara Kuantan, Pahang! yahoooooo!! akhirnya~ aku ambik Diploma in Civil Engineering (Construction Safety). dengar macam course mencabar je kan tapi aku berjanji pada diri sendiri, aku akan buat sehabis baik. bukan macam kat sekolah dulu. aku nak jadi pakar kejuruteraan yang berjaya! tak salah pasang impian tinggi melangit. tu kan pembakar semangat :)

kalau nak diceritakan, 1st time sampai kampus, perghh! kawasan die luas gila. aku bayangkan kalau hari2 jalan nak pergi kelas jauh2. nak pergi cafe, tak sempat sampai bilik, dah lapar balik dah. haha! ape2 pon, bersyukur la kan.. Alhamdulillah~!

yo bebeh! pintu gerbang Pahang Darul Makmur :)


see.. bilik bersepah. baru2 lagi ni. dinding pon xbertampal lagi. licik betul senior dulu tu. bia jela dinding tu bertampal. da xcantik.. wuwuwu T_T

almari comel :) tapi untuk aku, almari tu sangat la kecik. FYI, baju aku bawak 1st day banyak gilaa! malas nak kemas -.-

so, lepas ni blog aku akan penh dengan cerita tentang pengalaman aku kat sini. enjoy~

TQ for reading this entry!

21.5.12

ciri2 kawan zaman sekarang



re-post daripada facebook notes. post kenangan :')

skang nie macam2 kawan yg saye pernah jmpe...
  1. kawan baek
  2. kawan mase senang jer
  3. kawan time susah n senang
  4. kawan yg menumpang kesenangan
  5. kawan yg senang bawa bincang
  6. kawan yg memang sekepala
  7. kawan hipokrit.. (talam 2 muke)
  8. kawan makan kawan
  9. kawan tikam blakang
  10. kawan yg bawa pengaruh
  11. kawan yg da cam family sendri
  12. kawan yg berasal dari musuh
  13. kawan mulot cam murai
  14. kawan mulot laser
  15. kawan SLOW~
  16. kawan player
  17. kawan yg ske cari gado (gurau)
  18. kawan HOTT
  19. kawan yg talkative
  20. kawan yg silence
papepon skang nie...saye happy dengan kawan POYO saye... memang kawan yg GILER.. giler tahap GABAN.. haha!! ramai yg sangke kami nakal..ske cari kesalahan kt skola..slalu kene point dengan senior..even kami tak salah ponn..kami slalu dipandang serong dengan dak2 laen..tp kami tak kesah.. sukati kami nak buat ape asalkan kami bahagia..ramai yg kate kami nie cam magnet..cam kembar pon ade.. ntah tang mane yg same pon saye tataw.. na kate idong,idong dia KEMBANG..hahaha...myb pipi n mate kami same kott..hm.. kami memang sempoi..kaki jalan..kaki rempit..yg bestnye kami nie,even org gurau2 kami tak terase pon..takde rase nak simpan dlm hati.. nak tacink2..tak maen la kn..treadmark kami: PEGI MATI LA!! ADE AKU KESAH??! ha... pastu citer abes centu jer.. kami memang cool..kami nak marah2?..kene tgok keadaan lu..kalo kes yg berat sampai buat kami fedup bru kami akan marah forever ever after laa.. ceyy..kami memang baek..tp jangan ngengade nak uji kesabaran kami..lg2 saye..kang kene hi 5 kat pipi bru nyesal..kalo ade wat salah kt kami cnthnyer ngate or ngutok kt blakang2 ke kn.. plz dtg jmp kami,ckp tros terang n lastly must say sorry..juz that 1 word..pastu kami akan pertimbangkn..hm..ape lg?? kami nie..kalo diberi tugas or tanggungjawab,kami akan lakukn dengan usaha 100%! asalkan kami sntiase gether..tp kalo ade cacat cela,jgn pertikaikn n buat cerita yg mendatangkn sakit hati..sakit telinge n sakit otak..:)) dimane ade dia..mesti kene ade saye..kalo tak,tak boleh idop babe! cam ade something wrong somewhere.. haaa :)) tp jangan salah anggap..kami bukan LES..masing2 ade perasaan pade sorg yg bernama LELAKI..^_^ weeee~~

to my twin,
i am you.. you are me..
em..
kitak kawan kamek nak? kita jadi sahabat k? eboh gaok2..tolong kamek masa kamek susah..kita bolah senang sama2.. :))
(bahase sarawak.. maju kott..
*the evil 8* auwww!!! hahaha

7 perkara yang lelaki harapkan perempuan tahu



  1. kerap menghubungi bukan tanda sudah jatuh cinta.
okay gurls.. itu antara kenyataan yang perlu ambil peduli.. lelaki ada kalanya menghubungi hanya untuk bertukar-tukar cerita,pendapat,bertanya khabar atau mengisi masa terluang.. kerap menghubungi bukan bermakna jatuh cinta.. sila jangan cepat perasan okay! kalau mahukan kepastian, jangan segan silu untuk bertanya dari terus berteka-teki..


2. lebih cantik tanpa make-up.
  • sedari hakikat ini.. dengan solekan yang tebal diwajah, seseorang gadis itu kurang menampakkan keaslian dari segi kecantikan.. ada kalanya ia nampak fake! oh! tidak!.. ini bukan yang diingini oleh seseorang lelaki yang lebih mudah tertarik dengan kecantikan semula jadi.. so, wahai gadis sekalian, hendak bersolek itu boleh tetapi biarlah berpada-pada.. kekalkan keaslian wajah itu lebih utama.. serlahkan budi bicara yang boleh dipuji serta menarik perhatian..
3. tergedik-gedik???excuse me!!
  • lelaki paling tak suka dengan gadis yang bersikap sebegini.. sungguh menjelikkan! tidak dinafikan gadis dalam usia remaja cukup gemarkan perhatian.. tetapi tolong jangn meraih perhatian dengan cara sebegini.. ada banyak cara lain untuk menarik  perhatian lelaki.. antaranya tampil dengan pakaian yang menarik dan paling utama, sila serlahkan sikap keanggunan yang perlu ada pada diri seorang gadis..
4. terlalu risau tentang fizikal.
  • terimalah kenyataan bahawasanya bentuk fizikal memang sedemikian rupa! andai tak puas hati, lakukan perubahan.. lelaki cukup pantang mendengar rungutan dan bebelan tersebut yang dirasakannya umpama radio buruk!
5. bangga bercerita soal 'aset'
  • sikap penuh keterbukaan ini bukan membenarkan semua perkara wajar diceritakan.. kalau bab-bab 'aset' ni, nak bercerita pun biarlah dengan kawan perempuan sahaja.. tak perlu dikongsi dengan kawan lelaki.. sebagai seorang gadis, perlu ada sikap malu terutamanya dalam hal sedemikian..
6. terlalu seksi??? isyyy....
  • memang betul.. kalau terlalu seksi ataupun bergaya sebegitu tak kene tempat, memang sahih nampak seperti perempuan murahan! elakkan sedemikin rupa kerana setiap wanita perlu menjaga maruah masing-masing.. bila berpakaian seksi ini juga boleh mengundang perkara-perkara yang tidak elok seperti kes rogol.. tidak salah mahu bergaya, asalkan jangan keterlaluan..
7. kebanyakan lelaki mencari gadis yang boleh dijadikan pasangan.
  • ada lelaki yang bertukar-tukar pasangan untuk mencari keserasian.. jika gadis yang sedang didampingi tidak sesuai dengannya, dia boleh bertukar kepada calon lain.. ini perkara yang logik yang perlu diterima oleh golongan wanita. bukan paras rupa semata-mata.. apa yang penting, ialah hati budi dan akal fikiran calon yang didampingi..


ekceli mende2 alah nie bukan ape.. saja je nak bgtau.. aku tau korang mesti nak tau ape pendapat sorang lelaki terhadap pompuan kan.. n bgtau ape yang dorang nak... yang kat atas nie hanya sebahagian je.. yang laen2 tu.. pandai2 kite la nak buat camne.. sume terletak pada kelakuan n sikap kite... :)))

tips : 10 rahsia lelaki perlu gadis tahu



  1. lelaki tidak akan tertarik dengan gadis hanya kerana dia memiliki bentuk fizikal yang menarik..
  2. lelaki mudah 'cair' jika gadis yang mereka kenali menyokong minat dan hobi mereka..
  3. lelaki bukan sorang yang 'mesra telefon!..
  4. lelaki cukup suka andai gadis memberi idea atau menegur mengenai gaya pemakaiannya..
  5. lelaki akan berasa serba tidak kena apabila mahu mempelawa gadis yang mereka suka untuk keluar dating buat kali pertama!..
  6. lelaki cukup pantang dengan leteran dari gadis!
  7. lelaki kurang mengerti dengan bahasa tubuh gadis.. lelaki juga tak faham dengan makna kata-kata kiasan yang gadis tuturkan padanya..
  8. pita suara lelaki lebih panjang daripada seorang perempuan..
  9. lelaki mudah terpengaruh dengan persekitaran..
  10. lelaki hanya mempunyai seorang gadis sebagai teman sehidup semati.. ketahuilah bahawa andai seorang lelaki sudah bersedia untuk mempunyai komitmen, mereka hanya akan memberi tumpuan terhadap seorang gadis sahaja..

mitos!


apa yang aku nak bagitau ni memang fakta. tapi tula selalunya pandangan orang sekarang. macam2 ragam tentang cinta. ade jugak pantang larang, peraturan dalam percintaan. FYI, kat bawah ni semua mitos. take a note.

  1. cinta pandang pertama
  2. "you complete me"
  3. minat & selera harus sama
  4. harmoni = tidak pernah bertengkar
  5. cinta adalah segalanya
  6. cinta memerlukan pengorbanan
  7. romantic love last forever
  8. ubat patah hati : cari cinta yang baru
  9. perlu selalu berjumpa untuk lebih akrab
  10. bernikah = mengakhiri perjalanan cinta

tips : 20 ciri jujur gadis pada lelaki




  1. si dia habiskan hujung minggu bersama kamu
  2. menghubungi kamu saban waktu
  3. berkongsi hobi bersama
  4. tidak berkira, terutamanya dalam hal yang berkaitan dengan wang ringgit
  5. sanggup bertolak ansur
  6. menjain hubungan baik bersama ibu bapa dan adik beradik kamu
  7. tidak melenting andai kamu mahu keluar bersama rakan untuk menonton perlawanan bola sepak
  8. si dia mendahulukan kamu dalam apa jua situasi
  9. kenalkan kamu pada kawan2 rapatnya
  10. sanggup berkongsi hobi meskipun itu bukan minatmu yang sebenar
  11. boleh berkongsi mengenai apa sahaja
  12. boleh hidup susah senang bersama kamu
  13. mempercayai kamu meskipun kamu ada tugasan diluar kawasan
  14. mengingati tarikh2 penting dalam hidupmu
  15. kenalkan kamu pada keluarganya
  16. mahu mendengar suaramu setiap kali si dia mahu lelapkan mata
  17. tidak kisah dengan kekurangan atau kelemahan yang ada pada kamu
  18. sentiasa memberi nasihat dan galakan kepada kamu untuk memajukan diri
  19. si dia menghormati kamu sebagai seorang lelaki dan kekasih hati
  20. prihatin terhadap dirimu termasuk menjagamu ketika kamu sedang sakit

tips : katakan 'no' kepada lelaki ini



  • merayu pada kamu untuk datang kerumahnya
  • cuba mengambil kesempatan terhadap kamu misalnya awal2 lagi berani menyentuh kamu
  • kaya dengan kata2 manis dan pujuk rayu
  • menjauhkan diri dari kamu ketika menjawab panggilan
  • mengajak kamu ke tempat2 yang sunyi dan jauh dari orang. alasannya perlukan 'privacy' tetapi hakikat sebenarnya kamupun pasti dapat mengagaknya
  • takut memperkenalkan kamu pada teman2 dan ahli keluarganya 
  • terlalu banyak undang2 misalnya tidak boleh menghubunginya pada waktu2 tertentu dan sebagainya
  • terlalu banyak alasan setiap kali kamu mencurigai sikapnya
  • menggunakan wang dan kekayaan untuk menarik perhatian perempuan
  • ada waktu2 tertentu si dia menyepi tanpa berita kemudian tiba2 muncul dengan pelbagai alasan

pesanan : hijab wanita


re-post daripada facebook

dibawah ini menyebutkan sifat2 pakaian muslimah yang telah dijelaskan oleh al-Quran, hadis dan pendapat kebanyakan para fuqaha:

1. pakaian harus menutup aurat.
janganlah wanita2 menampakkan sedikit pun dari perhiasan meeka kepada lelaki asing kecuali yang tidak mungkin disembunyikan. Ibnu Mas'ud r.a berkata , "maksudnya ialah kerudung yang biasa dikenakan wanita2 Arab di atas pakaiannya, serta bahagian2 di bawahnya pakaiannya yang tampak, maka hal itu bukan dosa baginya disebabkan ia termasuk bahagian yang tidak mungkin disembunyikan."

2. pakaian tidak terlalu tipis hingga menampakkan bentuk tubuh.
Rasulullah s.a.w bersabda:
"pada akhir ummatku nanti akan datang wanita2 yang berpakaian namun hakikatnya telanjang. di atas kepala mereka seperti terdapat bonggol (pundak unta). kutuklah mereka kerana sebenarnya mereka adalah kaum wanita yang terkutuk."
dalam hadis lain:
" mereka tidak akan masuk syurga dan juga tidak akan mencium harumnya meskipun bau syurga itu dapat dicium dari perjalanan (jarak) sekian sekian."
     apa yanng dimaksudkan dalam hadis itu ialah kaum wanita  yang mengenakan pakaian tipis yang dapat menggambarkan bentuk tubuh badannya  yang juga tidak dapat menutup atau menyembunyikannya. mereka tetap berpakaian akan tetapi hakikatnya telanjang.

3. pakaian tidak terlalu sempit atau ketat.
harus menutupi bahagian tubuh yang berupaya merangsang nafsu lelaki yang melihatnya. Usamah bin Zaid r.a pernah berkata, "Rasulullah s.a.w  memberiku baju Qibtiyah yang tebal (biasanya baju Qibtiyah tipis) yang merupakan baju yang dihadiahkan oleh Dihyah Kalabi kepada baginda. baju itu pun aku pakaikan kepada isteriku. Nabi s.a.w. bertanya kepadaku "mengapa engkau tidak mengenakan baju Qibtiyah?". "aku pakaikan baju itu kepada isteriku.", jawabku. Rasulullah  s.a.w. bersabda, "perintahkan ia agar mengenakan baju di dalam balik baju Qibtiyah itu kerana saya khuatir baju itu masih tetap menggambarkan bentuk tulangnya."

4. pakaian yang lazimnya tidak dipakai sebagai perhiasan, tidak terlalu cerah.
tetapi harus berwarna gelap (hitam atau kelabu) sehingga tidak merangsang lelaki yang melihatnya. dalam Tafsir Ibnu Katsir, pakaian wanita ketika mereka keluar rumah pada zaman Nabi s.a.w. berwarna hitam.
dalam hadis:
Rasulullah s.a.w. bersabda:
" ada 3 golongan yang tidak akan ditanya, iaitu: seorang lelaki yang meninggalkan jemaah atau menderhakai imamnya serta meninggal dalam keadaan derhaka, seorang hamba wanita atau lelaki yang melarikan diri dari tuannya lalu ia mati, serta seorang wanita yang ditinggal pergi oleh suaminya; padahal suaminya mencukupi keperluan duniawinya, namun setelah itu ia berabarruj.

5. tidak menyerupai pakaian lelaki.
" Rasulullah melaknat lelaki yang memakai pakaian wanita dan wanita yang memakai pakaian lelaki"
" tidak termasuk golongan kami wanita yang menyerupakan diri dengan kaum lelaki dan kaum lelaki yang menyerupakan diri dengan kaum wanita"
   hadis2 diatas mengisyaratkan mengenai pengharaman tindakan wanita yang menyerupai kaum lelaki dan demikian juga sebaliknya. hal ini bersifat umum, meliputi masalah pakaian dan lainnya, kecuali hadis pertama yanng hanya khusus membincangkan hukun dalam masalah pakaian.

6. tidak menyerupai pakaian wanita kafir.
" barangsiapa yang menyerupai suatu kaum, maka ia termasuk golongan itu."
    hadis diatas menyatakan bahawa apabila kita meniru niru perbuatan sesuatu kaum, maka kita akan digolongkan kepada kaum itu. meniru niru gaya pakaian wanita orang2 kafir, maka ia termasuk ke dalam golongan itu.

7. jangan sesekali memberi wewangian yang berlebihan.
dari Abu Musa al Asy'ari r.a, ia berkata bahawa Rasulullah bersabda:
" siapapun wanita yang memakai wangi-wangian, lalu ia melalui kaum lelaki agar mendapatkan baunya, maka ia adalh penzina."

* pada zaman jahiliyyah dahulu, wanita2 Arab biasanya menampakkan aurat mereka sebagaimana yang juga dilakukan berleluasa oleh wanita masa kini. ada diantara mereka yang berkerudung menutup kepala dan leher belakang, tetapi menampakkan wajah, leher depan dan dada.
*kerudung = tudung atau jilbab...:))

# semua perkara diatas memang harus dikuti oleh semua wanita.... saya berharap, saya dapat menjadi wanita yang sempurna agar dapat mengikuti semua hadis atau perintah daripada Rasulullah.. :))

kisah aku dan 'dia'



re-post daripada facebook :)

18/10/10:
3.00 pm (lbey kurang lahh)

PERISTIWA MENGERIKAN.. GRR!

di suatu hari yg indah lagi panas terik.. matahari di atas kepala yang cute lagi miut telah membakar kulitku yang sememangnye sudah hitam lagi legam.. HAHA!~  peristiwa yang mengerikan ini terjadi selepas aq dan anis aris enak menikmati KFC di seri gombak.. semestinya perot dah kenyang aty pon senang..:)) perjalanan yang selama ini penuh onak berduri telah membuatkn anis aris terharu (T_T) kerana umie nazhatul madiha ahmadi telah berjaya membawa moto kesayangn milik anis dengan tenang.. haha.. perjalanan kami dari seri gombak ke batu8.. ikuti kesahnyer.. :))

setelah aq berdating dengan tersayang..ehmm, anis aris mengajak aq ntok pergi bank in duit yg beribu2 ke dlm CIMB bank.. beberapa detik kemudian,  perot anis aris yang sememangnye buncit lagi boroi itu telah mengeluarkan muzik jenis dangdut,jazz,rock n mcm2 lg lahh.. anis pon mengajak aq ntok menikmati hidangan kegemaran kami.. (tgok pipi lahh.. haha~)  konon nak diet tp bab mkn... adeyy.. hm.. kami pon msok  order2.. n bla3.. menunggu pekerja KFC bak kata anis "terhegeh2 mcm penagih" haha.. Beberapa jam kemudian, dapatlah kami menikmti hidangan yang diidamkan.. hehe.. dah kenyang, sempat lagi tapau ayam ntok icha (adik anis) tp ayamnyer tinggal daging kerana kulitnyer telah dikebas oleh aq.. haha.. selanjutnye, AQ n Anis Aris merempit lg.. kali nie, dgn jayanye AQ membawa nouvo lc milik anis aris talip latip smpi ke batu8.. aq membawa tidak lebih dr 80km/jam.. (tkot excident lg.. hehe) =='' setibenye d bustop SBPI gmbak, aq dgn bersungguh2 membrek ntok berhenti.. (haha.. kali nie tak pkai kaki).. dengan perasaan jelik dan geli, terdapt 2 orang jejake yg mempunyai mke seperti longkang.. muke MINTAK KAKI pon ade.. heh..jejake2 yg gatal lagi mintak digarukn itu membuat KISS kt aq!! what da heck! dengan perasan terkejot, aq membrek secara mengejot hingga anis aris TERPELANTING ke dlm longkang di tepi jalan.. hahaha!!! *hiperbola cket*  seketika kemudian, aq turun dr lc merah dengan muke geli memandang ke arah anis aris.. (dah jd muke cekodok dahh) haha~ aq melihat mke anis aris yang mengalahkan muke beruk di dalam hutan menahan gelak.. aha.. *kidding dear.. setelah itu, aq melangkah longlai sambil melihat anis aris pergi meniggalkan aq keseorangan di bustop..

moral of da story:
>>>>*pompuan sekalian,  jangan mudah terpedaya dengan KISS maut drpd mana2 jejake.. haha.. (no point)

conclusion:
>>>>* jejake2 sekalian, jgnla centu ea.. tu akn membuatkn sume gurl kt dunie nie tkot kt kamo.. :)) nasihat eklas punyer..

>>>>>>>>aq boring sebnanyer.. esok exm PP & PA.. satu hape pon aq tataw na bace.. topik ape pon ntah ler....

watak:
#anis aris talip latip
#umie nazhatul madiha ahmadi
#nouvo lc merah
#2 orang jejake muke mintak penyepak

watak sampingan:
#pekeje kfc yang slow
#CIMB bank
#bustop
#restoran kfc
#longkang:))
#icha (adik anis)

sahabat



re-post daripada facebook.

sahabat,
awak membuatkan saye gembira
awak membuatkan saye menangis
awak menimbulkan beribu2 perasaan
awak sentiasa disisi

kadang2, saye buat awak marah
kadang2, saye buat awak kecik hati
saye minta maaf kat awak
kalau saye tak cari gaduh dengan awak,
dengan sape lagi saye nak bergaduh

kadang2, awak ni macam mama saye
sangat ambil berat
memberi nasihat
kadang2, awak ni macam papa saye
marah saye
cubit saye
tarik telinga saye

tp..
saye tak kisah
tu semua kenangan kite
saye sentiase simpan dalam hati saye
tak de sape boleh ganti awak
awak selamanya

saye nak ucap terima kasih kat awak
saye nak kite still together sampai bile2
susah nak cari sahabat macam awak

awak sentiasa buatkan saye rasa selamat
walaupun kadang2 ade sahaja aral melintang
tapi saye tak kisah
kerana ada awak di sisi saye

walaupun saye ni dikatakan
menumpang kesenangan awak,
tapi awak tak pernah berkira
awak tolong saye
macam2 awak bantu saye

sekali lagi saye ucap thnx kat awak
harap awak tak lupekan saye
sampai mati saye takkan lupekan awak
walaupun kite jauh
tapi awak sentiasa di hati saye
saye nak kite happy bersama
kongsi suka duka bersama

kalau awak ade pengganti saye,
saye redha
tapi saye sedih kalau awak lupekan saye
awak dah jadi sebahagian dari hidup saye
kalau awak tiada,
saye jadi resah
ada sahaja yang tidak kena

sahabat,
hasrat saye yang terakhir
JANGAN LUPEKAN SAYE

hanya awak selamanya~

17:55
wed.

untuk AWAK




ekceli post ni da lama gilaa. rasanya baru 3 bulan kitorg couple. post ni mmg khas untuk dia. :)






untuk awak....

awak.. terima kasih sebab awk pilih saya jadi pilihan hati awak.. saya hargai awak sangat3.. saya taw, saye nie bukanlah sempurna.. maksud saye, saye mungkin akan sakitkan or kecikkan haty awak... terlebih dahulu saya mintak maaf kat awak.. saye tak yakin akan selamanya bahagiakan awak.. setiap hubungan mesti ade pasang surutnya.. saye berharap sangat saye tak akan buat awak benci saye.. or buat awak fade up dengan saye.. saye akan buat yang terbaik hanya untuk awak..

awak.. saye bahagie bile dengan awak.. tak seperti sebelom2 nie.. dorg semua dah sakitkan haty saye.. dorg tak pernah hargai ape yang saye dah buat untuk dorg.. saye terkilan dengan dorg.. tp awak laen.. awak jage saye baik2.. awak sayangi saye, cintekan saye, rindukan saye lebih dari segalanya.. awak pon sanggup berkorban untuk saye.. itulah yang membuatkan saye bertambah sayang pada awak..

awak.. saye taw awak banyak kali di kecewa disebabkan perempuan.. awak jadi stalker semate2 untuk perempuan.. tapi mereka langsung tak hargai awak.. saye hanye boleh lihat dari jauh je.. awak tak taw betape peritnyer hati saye waktu tu.. tuhan je yang tahu.. hm.. saye sanggup jadi 'penyelamat' awak secara diam2.. saye pendamkan perasaan saye pada awak.. mase tu saye terseksa sangat.. akhirnya, awak putus asa terhadap perempuan tu.. awak keseorangan.. saye sedih tengok awak serabut mcm orang hilang anak.. (haha).. selepas beberapa seketika, awak luahkan perasaan awak pada saya.. awak ingin jadikan saye 'permaisuri' hati awak.. awak tak taw betape gembirenya saye! saye lompat2 dalam bilik macam orang giler hanya disebabkan ayat nie "lw cmtu, awak jadi gf saye r...ha3!" ayat nie je sudah membuatkan saye tak tentu hala.. like baby miss her blanket.. hehe.. macam bulan jatuh ke riba pon ade.. *over*..

awak.. sakarang nie awak lah pilihan saye.. kalau boleh, sampai bile2.. (sampai matilahh) huhu.. tapi saye nak nasihatkan awak.. awak jangan tambah parut di hati saye boleh? buka parut lame pon tak boleh.. hm.. saye nak awak terima saye seadanya.. saye pon akan terima awak seadanya.. 

awak.. saye nak awak bimbing saye.. jage saye.. tegur bile saye buat salah.. nasihati saye.. saye berharap pada awak supaya awak boleh bawak saye ke jalan yang lurus.. macam yang saye kate, saye tidak sempurna.. saye mengaku, saye ade buat salah pada Allah.. saye nak sangat awak nasihatkan saye.. bagi saye sedar.. terima kasih awak..

awak.. awak jadi pilihan saye sebab awak caring.. kelakar.. berdikari.. baik hati.. manje.. saye taw awak sorg yang lemah.. awak banyak masalah.. awak luahkan segala masalah awak pada saye.. saye rase seperti dihargai sangat3!.. walaupun saye tak dapat nak tolong awak seperti yang awak harapkan tp awak tak pernah mengeluh.. awak tetap luahkan segalanya pada saye.. awak kongsi dengan saye.. saye terharu sangat awak.. terima kasih sekali lagi.. huhu..

awak.. awak janji dengan saye, awak akan selalu disamping saye.. selalu disisi saye.. tak kira pada waktu senang ataupon susah.. saye memang mengharapkan bantuan awak dalam segale hal.. awak.. saye sayang awak.. awak jage saye ehh.. terakhir > terima kasih awak~

-saat aku tertawa, dia tersenyum..
saat aku menangisi kesedihanku,
aku ingin engkau selalu ada,
aku ingin engkau aku kenang
selama aku,
masih bisa bernafas,
masih sanggup berjalan,
ku kan selalu memujamu,
meskiku tak tahu lagi,
engkau ada di mana
dengarkan aku
kumerindukanmu...-


saranghaeyo~~
aishiteru~~

>>>>>u r mine>>>>>